De gemeente Breda heeft bekendgemaakt dat de pilot met spitsafsluitingen in Prinsenbeek op 8 december van start gaat. In de ochtendspits worden dan de Leursebaan, Markweg, Halseweg en Strijpenseweg afgesloten voor verkeer zonder ontheffing. De maatregel is bedoeld om de leefbaarheid, veiligheid en bereikbaarheid in het dorp te verbeteren. Dit komt voort uit onderzoek waaruit blijkt dat veel verkeer alleen maar passeert zonder Prinsenbeek als bestemming te hebben.
Doorgaand verkeer als oorzaak van opstoppingen en onveiligheid
Uit recent verkeersonderzoek is gebleken dat ongeveer de helft van het verkeer rond Prinsenbeek bestaat uit voertuigen die er niet stoppen, maar alleen passeren. Dit doorgaande verkeer leidt dagelijks tot files en creëert onveilige situaties, vooral tijdens de ochtendspits. De spitsafsluitingen zijn daarom een gerichte maatregel om deze verkeersdrukte terug te dringen en zo de verkeerssituatie in het dorp veiliger en leefbaarder te maken. De afsluitingen gelden van maandag tot en met vrijdag tussen 07.00 en 09.00 uur.
Spitssluitingen en handhaving met camera’s
De wegafsluitingen vinden plaats op de Leursebaan, Markweg, Halseweg en Strijpenseweg en gelden in beide richtingen. Alleen voertuigen met een speciale ontheffing mogen tijdens de spits deze wegen betreden. De controle op deze regels wordt uitgevoerd met behulp van camera’s. De eerste twee maanden van de pilot zijn een gewenningsperiode, waarin nog geen boetes worden uitgedeeld. Na deze periode kan een overtreding leiden tot een verkeersboete van 120 euro, exclusief administratiekosten. Wethouder Arnoud van Vliet benadrukt dat de maatregel nodig is om de verkeersdruk en daarmee de onveilige situaties in Prinsenbeek te verminderen.
Wijzigingen na 522 binnengekomen zienswijzen
Tijdens de periode dat het verkeersbesluit ter inzage lag, zijn er 522 zienswijzen ingediend. De gemeente heeft deze reacties zorgvuldig bestudeerd en op sommige punten het plan aangepast of aanvullend onderzoek uitgevoerd. Zo worden landbouwvoertuigen uitgesloten van de spitsafsluitingen, op basis van hun registratie bij de RDW. Zo kunnen agrariërs hun land bereikbaar houden in de ochtenduren. Bovendien zijn brom- en snorfietsen toegevoegd aan het verkeersbesluit, waardoor zij wel gebruik mogen maken van de afgesloten wegen. Een extra risicoanalyse rond de spoorwegovergangen bracht geen nieuwe inzichten.
Veel zienswijzen kwamen van bezoekers aan Prinsenbeek, zoals klanten van tandartsen, scholen en kinderopvang. Zij kunnen tijdens de pilot gebruikmaken van dagontheffingen. Ouders van schoolgaande kinderen kunnen een scholenontheffing aanvragen. Daarnaast gingen reacties ook over verkeersveiligheid, mogelijke effecten voor omliggende gemeenten, juridische vragen en de invloed van toekomstige woningbouw. De gemeente laat weten dat de pilot intensief wordt gemonitord en geëvalueerd, in samenwerking met regionale partijen.
Kostenloze ontheffingen voor bewoners, leveranciers en bezoekers
De gemeente is in oktober gestart met het informeren van personen die in aanmerking komen voor een ontheffing. Er zijn inmiddels veel aanvragen binnengekomen, maar ook later kunnen ontheffingen nog worden aangevraagd. Deze blijven kosteloos en gelden gedurende de looptijd van de pilot. Ondernemers en instellingen in Prinsenbeek kunnen voor hun bezoekers en leveranciers dagontheffingen regelen. Ouders die niet in Prinsenbeek wonen maar kinderen op lokale scholen of kinderopvang hebben, kunnen een aparte ontheffing aanvragen. Voor meer informatie over de voorwaarden en het aanvragen van ontheffingen verwijst de gemeente naar de site www.breda.nl/spitsprinsenbeek. Zowel de volledige Nota van Reactie als het Verkeersbesluit zijn hier ook in te zien.